Babygebaren - Bevordert Taalontwikkeling

Dat baby's veel meer kunnen en voelen dan we tot nu toe dachten, daar komen we gaandeweg dit project steeds meer achter. Dankzij goede, betrouwbare en vaak wetenschappelijke informatie.

Dat baby's in staat zijn om gebaren snel te leren hoort zeker bij het uitbreiden van onze kennis rondom de ontwikkeling van onze (pas)geborenen.

Wellicht zou je denken dat het aanleren van babygebaren kan leiden tot een minder snelle taalontwikkeling. Ze kunnen dan al met gebaren duidelijk maken wat ze willen, dus waarom zouden ze woorden aanleren?

Inmiddels zijn er meerdere wetenschappelijke onderzoeken geweest rondom babygebaren, maar de belangrijkste blijft de basis van alle babygebaren; het eerste onderzoek van Dr. Linda Acredolo en Dr. Susan Goodwyn. Meer dan 140 families hebben aan deze studie met hun 11 maanden oude baby's meegedaan.

Ze werden verdeeld in twee groepen; één groep waarin de ouders babygebaren gingen oefenen en één waarin de ouders dit helemaal niet gingen ondernemen. De groepen beschikten beide over dezelfde eigenschappen, zoals hun opleidingsniveau en hoeveel kinderen ze hadden.

Meerdere malen moesten de ouders terug komen met hun baby's om de ontwikkeling te bepalen:
  • Met 24 maanden bleek dat de baby's die gebaren hadden geleerd op het niveau van een 27 tot 28 maanden oud kind zaten. Ze hadden dus een voorsprong van 3 maanden op de baby's die geen gebaren hadden aangeleerd.
  • Met 36 maanden praatten de baby's op een niveau van 47 maanden oude kinderen. Ze hadden dus inmiddels een voorsprong van bijna 1 jaar op hun leeftijdsgenoten. 
  • Met 8 jaar kwam de laatste meting van de twee groepen. De toenmalige baby's, inmiddels al grote kinderen, scoorden gemiddeld 12 punten hoger met hun IQ.  
Uit dit grote en langdurige onderzoek blijkt dus dat het aanleren van babygebaren juist zorgt voor een snellere taalontwikkeling. In 2000 volgde er een nieuw onderzoek van Dr. Linda Acredolo en Dr. Susan Goodwyn ditmaal gericht op de invloed van taalontwikkeling in combinatie met babygebaren.
Hieruit kwam de bevestiging dat het aanleren van gebaren niet de taalontwikkeling in de weg staat, maar zelfs vergemakkelijkt.

Als je zelf tijd en zin hebt om je baby gebaren aan te leren, dan is dit een leuke manier voor zowel jezelf als je baby om met elkaar bezig te zijn. Het is mooi genomen dat je met babygebaren de kans vergroot om de taalontwikkeling van je baby te versnellen en wellicht zelfs zijn IQ te vergroten!


Referenties

1. Acredolo, L. P., & Goodwyn, S.W. (1988). Symbolic gesturing in normal infants. Child Development, 59, 450-466.
2. Acredolo, L. P., & Goodwyn, S.W., & Brown, C. (2000). Impact of symbolic gesturing on early language development. Journal of Nonverbal Behavior. 24,81-103.
3. Acredolo, L. P., & Goodwyn, S.W. (July 2000). The long-term impact of symbolic gesturing during infancy on IQ at age 8. Paper presented at the meetings of the International Society for Infant Studies, Brighton, UK.

 


Reacties