Stressbeperking tijdens Zwangerschap

Zwanger worden, zwanger zijn en daarna het grote moment van de bevalling; het zijn allemaal grote gebeurtenissen in ons leven. Vreugdevol, maar vaak ook stressvol. Je weet niet goed wat je te wachten staat tijdens je zwangerschap, de bevalling en als je baby eenmaal is geboren. Helemaal niet als het je eerste zwangerschap betreft. Soms kunnen onzekerheden en angsten de kop op steken. Iedere zwangere ervaart wel een bepaalde vorm van stress tijdens haar zwangerschap. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken blijkt wel dat het heel belangrijk is om stress tijdens je zwangerschap tot een minimum te beperken.

Bij een specifiek onderzoek werd bij 170 zwangere vrouwen hun urine tijdens het eerste, tweede en derde trimester van hun zwangerschap getest op o.a. cortisol (ook wel bekend als het 'stresshormoon'). Hun gezonde baby's werden getest op hun mentale en motorische ontwikkeling bij drie en acht maanden oud.

Vooral een hoog stress niveau tijdens het eerste trimester van de zwangerschap door dagelijkse (kleine) problemen werden geassocieerd met een lagere mentale ontwikkeling van de baby.

De resultaten lieten zien dat hoge concentraties van angst en stress tijdens het tweede trimester van de zwangerschap, zorgde voor een lagere mentale en motorische ontwikkeling op de leeftijd van acht maanden. 

Voor het derde trimester zorgde vooral hoge concentraties van cortisol in de ochtend voor een negatieve relatie met de mentale en motorische ontwikkeling van drie en acht maanden oude baby's.  

Teveel stress gedurende de gehele zwangerschap kan een van de factoren zijn die zorgt voor een lagere mentale en motorische ontwikkeling bij de baby. Het kan zelfs een factor spelen voor latere ontwikkelingsproblemen van de baby. 

Geheel stress vermijden tijdens je zwangerschap is gewoon niet mogelijk. In het dagelijkse leven komt iedereen wel eens stress en angst tegen. We moeten ook zeker niet wanhopig stress proberen te vermijden of helemaal in paniek raken als we stress voelen tijdens de zwangerschap.

Wel is het belangrijk om in je achterhoofd te houden dat je zoveel mogelijke (kleine) stressfactoren kunt beperken. Natuurlijk, er staat je een hoop te wachten en je bevindt je vaak in een doolhof van emoties. Maar:

Je geniet het meeste van je zwangerschap als je alles zo relaxed mogelijk bekijkt en daar profiteert je baby ook nog van!  




Referentie1. Anja C. Huizink, Pascale G. Robles de Medina, Eduard J.H. Mulder, Gerard H.A. Visser, Jan K. Buitelaar.
Stress during pregnancy is associated with developmental outcome in infancy. (2003)

Reacties