Onbeperkte Liefde en Aandacht Belangrijk voor Baby's

Het geven van teveel aandacht en liefde aan baby’s is iets waar sommige (aanstaande) ouders bang voor zijn. Meestal uit angst voor ‘verwenning’. Niet op iedere kik van je baby reageren, want dan heb je kans dat ze zich later ontwikkelen tot lastige peuters en kleuters die nooit zonder aandacht kunnen.

Uit recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat kinderen die op jonge leeftijd veel liefde en aandacht van hun moeder krijgen, later slimmer en een beter vermogen om te leren hebben. Volgens onderzoeker Joan Luby, hoogleraar kinderpsychiatrie aan de Washington University School of Medicine, moeten ouders opnieuw leren hoe zij hun kinderen kunnen koesteren en ondersteunen.

Uit het onderzoek blijkt dat geven van veel liefde en aandacht juist erg belangrijke factoren zijn voor een gezonde ontwikkeling van het kind. Het onderzoek bestond uit het bestuderen van de hersenscans van 92 kleuters. Een deel had symptomen van depressie en een tweede deel was mentaal gezond. Bij nader onderzoek bleken de gezonde kinderen een grotere hippocampus te hebben, waaruit je kunt aflezen dat deze kinderen meer moederliefde hebben gehad. De hippocampus is een deel van de hersenen, dat betrokken is bij het geheugen, het leervermogen en onze reactie op stress.

Met de nieuwe mogelijkheden van onderzoeken door middel van hersenscans blijkt dat veel liefde en aandacht helemaal niet schadelijk is voor een kind. Het tegendeel wordt zelfs aangetoond. Volgens Luby moeten we als samenleving meer aandacht besteden aan de manier waarop we onze kinderen verzorgen. De manier van opvoeden heeft duidelijk een zeer grote invloed op de ontwikkeling van een kind.

De basis voor het opvoeden van baby’s en peuters zou waarschijnlijk moeten liggen in het geven van onvoorwaardelijke liefde en ondersteuning. Juist in de eerste jaren van hun leven wordt de basis gelegd voor hun latere ontwikkeling. De angst voor ‘verwenning’ door het geven van teveel aandacht en liefde blijkt ongegrond.

Referentie
1. J.L. Luby, et al. 2012. ‘Maternal support in early childhood predicts larger hippocampal volumes at school age.’ Proceedings of the National Academy of Sciences, Jan. 30, 2012.

Reacties