Zie jij je Baby als Volwaardig Individu?

Er is tegenwoordig duidelijk wetenschappelijk bewijs dat jonge kinderen al vanaf hun geboorte beschikken over een actief, ontwikkeld en sociaal georiënteerd verstand.
Het lijkt er ook op dat kinderen beter af zijn als we ze behandelen als volwaardige individuen die meer nodig hebben dan alleen maar de basis verzorging.

De psychologen Elizabeth Meins en Charles Fernyhough hebben zich tijdens hun onderzoek gericht op ouders die hun kinderen opvoeden als individuen met een eigen mening en karakter. Als deze ouders twijfelen, blijven ze de acties van kinderen zien als betekenisvol, gemotiveerd door hun gevoelens, gedachtes of bedoelingen.

Ouders die hun kinderen als volwaardig individu zien, zijn bijvoorbeeld eerder geneigd om hun baby’s geluiden (zoals brabbelen en huilen) te zien als acties om te communiceren. Deze ouders zijn dan ook meer geneigd tot:

- Aandacht geven aan het staren van hun baby’s naar bepaalde objecten
‘Waar kijk je naar?’ ‘Vind je dat leuk?’

- De acties van hun kinderen te imiteren
Bijvoorbeeld meehuppelen met hun peuter of meegaan in hun fantasiespel.

- Om sensitief op hun kinderen te reageren. Onder woorden brengen wat hun kind lijkt te voelen of denken. Bijvoorbeeld als een ouder ziet dat haar baby naar haar olifanten knuffel aan het kijken is; ‘Kun je je nog herinneren dat we een olifant hebben gezien in de dierentuin?’.

- Ervan uit gaan dat hun kinderen er voordeel van hebben om met ze over hun gevoelens en mentale toestand te praten. Hier wordt al mee begonnen vanaf de babytijd.

Herken jij ook jezelf als ouder in deze redelijk nieuwe manier van opvoeden? Meedenken met je kind? Je inleven in zijn of haar gemoedstoestand? Zie jij het huilen van je baby ook als manier om te communiceren? We gaan naarmate het project vordert nog verder in op deze manier van opvoeden.


Referentie
1. Meins E, and Fernyhough, C. 1999. Linguistic acquisitional style and mentalising development: The role of maternal mind-mindedness. Cognitive Development 14: 363-380.

Reacties