Tweetalige Babybrein Langer Taalkundig Actief

Amerikaanse wetenschappers hebben ontdekt dat een tweetalige opvoeding zorgt voor een brein dat langer gevoelig blijft voor vreemde woorden. Als baby’s slechts met één taal opgroeien, dan reageren hun hersenen na tien maanden nog nauwelijks op klanken en woorden uit andere talen.

De onderzochte baby’s kregen achtergrondgeluiden in verschillende talen te horen. Ondertussen werden er scans van hun hersens gemaakt. De baby’s waren tussen de zes en twaalf maanden oud, precies de periode waarin het menselijk brein zich gaat aanpassen naar de geluiden van de moedertaal. De hersenen van tweetalige kinderen bleken echter nog erg actief, wanneer ze twee verschillende talen op hetzelfde moment hoorden. Het brein van baby’s die gewend waren aan slechts één taal, bleek echter niet meer te reageren als er geluiden uit verschillende talen door elkaar heen werden afgespeeld.

‘Het tweetalige brein is bijzonder, omdat het menselijke vermogen om flexibel te denken er in wordt weerspiegeld’, geeft hoofdonderzoekster Patricia Kuhl aan. ‘Tweetalige baby’s weten al heel jong dat een object of gebeurtenis twee namen heeft. Hun hersens kunnen snel wisselen van etiket.’

De resultaten van het onderzoek suggereren volgens de wetenschappers dat de hersens van een tweetalige baby gedurende een langere periode taalkundig flexibel blijft. ‘Bij kinderen die maar met één taal worden opgevoed, vernauwt het taalkundig bewustzijn zich aan het einde van het eerste levensjaar’, volgens onderzoeker Adrian Garcia-Sierra. ‘Bij tweetalige baby’s gebeurt dit waarschijnlijk pas later.’



Referentie
1. A. Garcia-Sierra, M. Rivera-Gaxiola, C.R. Percaccio, B.T. Conboy, H. Romo, L. Klarman, S. Ortiz, P.K. Kuhl. 2011. Bilingual language learning: An ERP study relating early brainresponses to speech,language input, and later word production.  

Reacties