Kunnen Baby's Computers Slimmer Maken?

In onze Westerse wereld zijn computers niet meer weg te denken. Je kunt je afvragen of computers onze kinderen slimmer maken. Wetenschappers aan de University of California stellen zichzelf de omgekeerde vraag: Kunnen kinderen computers slimmer maken?

De onderzoekers willen leren van de cognitieve intelligentie van baby’s en peuters. ‘Kinderen zijn de beste leermachines ter wereld. Stel je voor dat computers zoveel en zo snel konden leren als baby’s en peuters doen,’ zegt Alison Gopnik een ontwikkelingspsycholoog aan de UC Berkeley. De manier waarop baby’s en peuters denken, zou de kunstmatige intelligentie van computers sterk kunnen verbeteren.

Tijdens één van de experimenten kregen baby’s tussen de 7 en 12 maanden oud twee lolly’s getoond, één zwarte en één roze. De baby mocht zelf de lolly pakken die hem of haar het meeste aansprak. Daarna kreeg de baby twee grote potten te zien. In één pot zaten meer van de voorkeur lolly van de baby. In de andere pot was dit omgekeerd. Uit elke pot werd een lolly gehaald en in een ondoorzichtig bekertje geplaatst. De baby’s wisten niet welke twee lolly’s er uit waren gehaald. De bekers werden naast de twee grote potten gezet. De baby werd daarna uitgenodigd om naar één van de bekers te gaan. In de meeste gevallen bleken de baby’s te kiezen voor de beker die het dichtst bij de pot stond met meer lolly’s van hun voorkeur. Onderzoeker Fei Xu: We denken dat baby’s in hun hoofd berekeningen maken bij welke beker ze de meeste kans hebben om hun favoriete lolly te krijgen.’   

Na een grote verscheidenheid aan experimenten kwamen de onderzoekers tot de conclusie dat kinderen steeds jonger bezig zijn met het uittesten van veronderstellingen, statische patronen traceren en hun eigen conclusies trekken. Tegelijkertijd blijven ze zich continu aanpassen aan veranderingen. Baby’s en peuters denken al als jonge wetenschappers. ‘Jonge kinderen zijn in staat om problemen op te lossen die nog een uitdaging bieden voor computers, zoals het leren van talen en het achterhalen van oorzaak-gevolg relaties, geeft onderzoeker Tom Griffiths aan.

De wetenschappers geven aan dat ze de opgedane kennis van baby’s en peuters willen inzetten om computers slimmer, meer aanpasbaar en meer ‘menselijk’ te maken.


 

Referentie
1. T. Griffiths, A. Gopnik F.  Xu. 2012. Can Children Make Computers Smarter? University of California, Berkeley.

Reacties