Bevordert Blokken Bouwen Baby’s Taalontwikkeling?

Uit onderzoek naar het effect van blokken bouwen op de ontwikkeling van jonge kinderen is gebleken dat deze activiteit inderdaad kan helpen bij de taalontwikkeling. Onderzoekers verdeelden kinderen tussen de 1,5 en 2 jaar met gemiddelde tot lage inkomens in twee willekeurige groepen. De eerste groep kinderen kreeg twee blokken sets; één met 80 standaard plastic blokken en één set met speciale ‘blokken’, zoals poppetjes en auto’s. De ouders kregen instructies hoe ze hun baby’s en dreumesen konden stimuleren om met de blokken te spelen.

De andere groep kinderen kreeg geen blokken om mee te spelen tot het einde van de studie. Alle ouders werd gevraagd om in een dagboek de activiteiten van hun kinderen bij te houden. De ouders wisten niet dat de studie een mogelijk verband onderzocht tussen taalontwikkeling en het bouwen van blokken. Ze dachten dat het onderzoek ging over tijdsbesteding van jonge kinderen. Na zes maanden kregen de ouders een interview over hun bevindingen en de kinderen ondergingen een taalontwikkelingstest.

Kinderen in de blokken groep scoorden hoger met hun woordenschat, grammatica en verbale communicatie volgens de evaluatie van de ouders en de taalontwikkelingstest. Ook bleken de kinderen minder televisie te kijken dan de tweede groep. Het is nog niet duidelijk waarom het spelen met blokken effect heeft op de taalontwikkeling. Misschien kregen de kinderen tijdens het blokken spelen de kans om meer met hun ouders praten. Of wellicht zorgt het bouwen er zelf voor dat kinderen nieuwe vaardigheden ontwikkelen, waardoor hun taalontwikkeling soepeler verloopt. Zoals het vermogen om te plannen en het leren herkennen van oorzaak-gevolg. De wetenschappers geven aan dat er meer onderzoek nodig is om te doorgronden waarom het spelen met blokken de taalontwikkeling bij jonge kinderen bevorderd.



Referentie
1. D.A. Christakis, F.J. Zimmerman and M.M. Garrison. 2007. Effect of block play on language acquisition and attention in toddlers: a pilot randomized controlled trial. Arch Pediatr Adolesc Med. 161(10):967-71.

Reacties