Genetische Verschillen Mogelijk bij Eeneiige Tweeling

Eeneiige tweelingen lijken qua uiterlijk als twee druppels water op elkaar. Al lijken ze aan de buitenkant identiek, uit onderzoek is nu gebleken dat ze genetisch toch kunnen verschillen. De wetenschappers onderzochten DNA-copy number variations, vaak afgekort tot CNV's. Het DNA in de celkern bestaat uit diverse CNV’s verspreid over verschillende chromosomen. Dit zijn stukjes DNA die de werking van verschillende genen kunnen beïnvloeden.

Het onderzoek richtte zich op genetische analyses van kinderen met een aandachtsstoornis zoals ADHD. Van de eeneiige tweelingen die meewerkten aan het onderzoek was er maar bij één van de twee sprake van een aandachtsstoornis. Onderzoekers Abdel Abdellaoui en Erik Ehli ontdekten dat de chromosomen 4 en 17 van een eeneiige tweeling verschillen konden vertonen. Ook bleken kinderen met een aandachtsstoornis gemiddeld grotere CNV’s over het genoom verspreid te hebben.

‘Onze studie bevestigt dat CNV's onze aandacht waard zijn. Het is opmerkelijk dat er sterke aanwijzingen zijn uit andere onderzoeken dat de plekken in het DNA - waar wij verschillen binnen tweelingparen zien - betrokken zijn bij psychiatrische aandoeningen’, stelt Abdellaoui.

De wetenschappers geven aan dat er meer onderzoek nodig is om te begrijpen hoe CNV’s de kans op ADHD verhogen. ‘Deze bevindingen kunnen ons in de toekomst mogelijk in staat stellen om risico’s voor aandachtsproblemen bij kinderen vroegtijdig te identificeren’, zegt Ehli.

Referentie
1. E.A Ehli, A. Abdellaoui, Y. Hu, J.J. Hottenga, M. Kattenberg, T. van Beijsterveldt, M. Bartels, R.R Althoff, X. Xiao, P. Scheet, E.J. de Geus, J.J. Hudziak, D.I. Boomsma and G.E. Davies. 2012. De novo and inherited CNVs in MZ twin pairs selected for discordance and concordance on Attention Problems. European Journal of Human Genetics advance online publication 11 April 2012; doi: 10.1038/ejhg.2012.49.

Reacties