Kunnen Baby’s Leren van ‘Slimme’ Speeltjes?

Wetenschappers Klaus Libertus en Amy Needham zijn geïnteresseerd in de communicatieve mogelijkheden van jonge kinderen. Ze wilden weten of baby’s konden leren van een vaardigheid die ze normaal gesproken in hun ontwikkeling nog niet hadden bereikt.

Ze bedachten een experiment waarbij baby’s van drie maanden oud handschoenen met klittenband dragen. Met deze handschoenen waren ze in staat om blokken op te pakken. Deze blokken waren ook bedekt met klittenband. Baby’s van deze leeftijd hebben nog niet voldoende coördinatievermogen om speeltjes op te pakken. Ze zijn ook nog niet in staat om iets aan te wijzen of zelfstandig rechtop te zitten. Maar met de ‘plakkerige’ handschoenen zijn ze wel in staat om te blokken op te pakken. Hier kun je een korte film van het experiment bekijken: 



De onderzoekers verdeelden 55 baby’s in drie groepen. De actieve groep kreeg 10 minuten per dag, voor twee weken lang, de handschoenen om en oefende met het oppakken van de blokken. De tweede, passieve groep kreeg alleen de handschoenen aan en keek voor de rest naar hun ouders terwijl ze speelgoed aan het tonen waren. Ze mochten de speeltjes wel aanraken met de handschoenen aan. Deze speeltjes waren echter niet bedekt met klittenband. De derde groep baby’s kreeg geen speciale training. Ze waren de controlegroep.

Na twee weken werd gekeken naar de neiging van de baby’s om objecten op te pakken. De baby’s in de actieve groep lieten meer ‘grijp’ gedrag zien dan de baby’s in de andere groepen. Ook keken ze naar baby’s interesse in gezichten. Baby’s kregen foto’s van gezichten en speelgoed te zien op een computer. De wetenschappers keken naar hoe lang de baby’s naar iedere foto staarden. De ‘actieve’ baby’s bleken een grotere voorkeur te hebben voor het kijken naar gezichten. De baby’s in de eerste groep bleken zelfs vooruit te lopen op hun ontwikkeling. Ze hadden dezelfde interesse in gezichten als baby’s van vijf maanden oud.

Het resultaat suggereert dat het oefenen met de speciale handschoenen en blokken niet alleen de motorische ontwikkeling stimuleert, maar ook de interesse in mensen versterkt. ‘Slimme’ speeltjes zouden baby’s ontwikkeling mogelijk sneller vooruit kunnen helpen, maar meer onderzoek is nodig om bijvoorbeeld te kijken naar de effecten op de langere termijn.



Referentie
1. K. Libertus and A. Needham. 2011. Reaching experience increases face preference in 3-month-old infants. Doi: 10.1111/j.1467-7687.2011.01084.x.

Reacties