Muziekles Stimuleert Baby’s Ontwikkeling

Muziek en baby's blijken een goede combinatie zo concluderen meerdere onderzoeken. Baby’s worden geboren met gevoel voor ritme: http://www.denieuwebaby.blogspot.nl/2012/06/babys-zijn-geboren-dansers.html. Ook kunnen ze al vrolijke van droevige muziek onderscheiden: http://www.denieuwebaby.blogspot.nl/2012/06/babys-kunnen-vrolijke-en-droevige.html. Uit nieuw onderzoek blijkt nu dat baby’s die muziekles krijgen, worden gestimuleerd in hun ontwikkeling.

Voordat de onderzoekers met het experiment begonnen, werd er eerst gekeken waar de baby’s op dat moment qua ontwikkeling stonden. Daarna werden de zes maanden oude baby’s samen met hun ouders verdeeld in twee groepen. Eén groep kreeg muziekles, waarin ze onder andere mochten bewegen op liedjes. Ook kregen de baby’s slaginstrumenten om mee te spelen. De tweede groep zat in dezelfde ruimte, maar kreeg geen muziekles. Ze mochten wel gewoon spelen. Op de achtergrond werd klassieke muziek uit de serie van Baby Einstein afgespeeld. De twee groepen hadden zes maanden lang bijeenkomsten. Daarna keken de wetenschappers hoe de baby’s zich hadden ontwikkeld.

De kinderen uit de muziekgroep bleken op verschillende vlakken vooruit te lopen met hun vaardigheden in vergelijking met de controlegroep. Ze communiceerden beter en waren sneller geneigd om objecten die buiten bereik lagen aan te wijzen. Ze lachten vaker en konden sneller worden getroost. Ook gingen de  baby’s uit de muziekgroep gemakkelijker om met onbekende situaties of objecten. Daarnaast bleken ze al meer verstand van muziek te hebben. De baby’s uit de eerste groep luisterden al liever naar muziek zonder valse noten. De kinderen uit de tweede groep, die alleen achtergrondmuziek hadden gehoord, bleken die voorkeur nog niet te hebben.

De onderzoekers concluderen dat muziekles de ontwikkeling van baby’s kan bevorderen. Actief deelnemen aan muziek helpt de baby’s bij het ontwikkelen van hun sociale en communicatieve vaardigheden.



Referentie
1. David Gerry, Andrea Unrau and L.J. Trainor. 2012. Active music classes in infancy enhance musical, communicative and social development. DOI: 10.1111/j.1467-7687.2012.01142.x.

Reacties