Kunnen Baby’s al Gevaar Opmerken?

Als baby’s een gevaarlijke afgrond naderen; stoppen ze dan of gaan ze door?
Amerikaanse wetenschappers zochten het antwoord op deze vraag. Ze bekeken hierbij ook of de motorische ontwikkeling van de baby hierbij een rol speelde.

De onderzoekers testen 50 kinderen; waaronder baby’s van 12 maanden oud met ervaring in kruipen, 12 maanden oude baby’s die net begonnen waren met lopen en ervaren lopers van 18  maanden oud. Vertrouwde verzorgers stimuleerden de baby’s om af te gaan op een serie van afdalingen. Sommige waren veilig en andere riskant, afhankelijk van baby’s vaardigheden. Er werd gebruik gemaakt van een speciaal ontworpen verstelbare klif. De maximale hoogte bedroeg 90 cm. Er stond een persoon bij de klif om baby’s die doorgingen op te vangen. Tijdens iedere poging bekeken de wetenschappers of de baby’s probeerden te kruipen of lopen van de afdaling of het helemaal te vermijden. Ook konden de baby’s nog kiezen voor andere opties, zoals er langzaam van afglijden.  

Ervaren kruipers probeerden te kruipen van de veilige afdalingen, die binnen hun mogelijkheden lagen. Maar ze weigerden verder te kruipen als de klif te hoog voor ze werd. De net beginnende lopers daarentegen deden wel een poging om verder te gaan, zelfs bij de afdaling van 90 cm hoog. Ervaren lopers probeerden de riskante afdalingen niet, maar gingen wel naar alternatieve strategieën kijken om beneden te komen. Ze waren niet bang voor de afdaling.

‘Deze resultaten suggereren dat baby’s niet bang zijn voor hoogtes. Het geeft aan dat de vroege ontwikkeling van kinderen mogelijk samenhangt met hun motorische vaardigheden,’ geeft onderzoeker Karen Adolph aan. De wetenschappers concluderen verder dat er naar veiligheidsmaatregelen moet worden gekeken. Vooral als de baby net nieuwe motorische vaardigheden heeft ontwikkeld, omdat ze tijdens deze perioden moeilijk het limiet van hun eigen mogelijkheden kunnen bepalen.



Referentie
1. S.K. Kretch and K.E. Adolph. 2012. Cliff or Step? Posture-Specific Learning at the Edge of a Drop-Off. Child Development, 2012; DOI: 10.1111/j.1467-8624.2012.01842.x.

Reacties