Baby's Geboren voor Week 40 Hebben Verhoogd Risico op Speciaal Onderwijs Later

Engels onderzoek toont aan dat er een verband is met het aantal weken waarop een baby wordt geboren en het risico op speciaal onderwijs later in het leven. Deze bevindingen zijn belangrijke implicaties voor de mogelijke beslissing van vervroegd inleiden of geplande keizersnedes.

Kinderen met behoefte aan speciaal onderwijs hebben vaak problemen met leren, zoals bij dyslexie of autisme het geval is. Ook kan er sprake zijn van lichamelijke moeilijkheden, zoals gehoorproblemen of slechte ogen. Het is al duidelijk dat baby’s die (veel) te vroeg ter wereld komen meer kans hebben op het nodig hebben van speciale voorzieningen dan baby’s die voldragen (met 40 weken of later) geboren worden. Maar er is nog weinig bekend van het risico hierop bij baby’s geboren tussen de 37 en 39 weken.

Wetenschappers analyseerden de geboorte historie van meer dan 400.000 schoolgaande kinderen. Jill Pell en haar collega’s vonden dat baby’s geboren tussen de 37 en 39 weken zwangerschap 1.16 keer meer kans hadden op het nodig hebben van speciaal onderwijs later in vergelijking met voldragen baby’s. Alhoewel het risico op speciaal onderwijs met 5,5% veel hoger was bij te vroeg geboren baby’s (voor week 37), dan bij baby’s geboren tussen week 37 en 39, was het risico nog steeds relatief hoog met 3.6%.

De resultaten laten zien dat zelfs een baby geboren met 39 weken – de periode waarin geplande keizersnedes tegenwoordig al worden uitgevoerd – een groter risico opleveren voor het kind om later in een speciaal onderwijs traject te belanden. Dit in vergelijking met kinderen geboren op de leeftijd van 40 weken.

Referentie
1. D.F. MacKay, G.C.S. Smith, R Dobbie, J.P. Pell and T. Kin Lau. 2010. Gestational Age at Delivery and Special Educational Need: Retrospective Cohort Study of 407,503 Schoolchildren. PLoS Medicine, 2010; 7 (6): e1000289 DOI: 10.1371/journal.pmed.1000289.

Reacties

  1. Nu is het geboren worden door een keizersnede natuurlijk al van zichzelf traumatisch voor een baby. Stel je voor: je ligt lekker te slapen en te groeien en ineens wordt je uit de baarmoeder 'gerukt' en in een ruimte gebracht met veel herrie, licht en zwaartekracht! Dat zou natuurlijk ook verantwoordelijk kunnen zijn voor de latere leerresultaten. Misschien is het interessant om in dit verband het stukje te lezen wat ik een paar dagen terug heb geschreven: http://baasbraal.wordpress.com/2012/10/04/geheugen/. In het commentaaar wordt ook een kind genoemd die door een keizersnede ter wereld is gekomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind het zelf ook helemaal geen prettige ontwikkeling - de geplande geboorte. Kijk bij medische noodzaak, dan zit er niets anders op. Maar voor de rest...gun iedere baby haar of zijn eigen tijd om te komen. Ik heb je log over geheugen gelezen. Mooie, ontroerende verhalen. We weten nog maar zo weinig over het echte leven! Bedankt voor het delen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me af of dit nu alleen geldt voor vroeger gehaalde baby's of ook voor baby's die spontaan eerder geboren zijn. (zoals mijn zoontje met 38,5 week, hij was er eerder klaar voor dan ik :-))

    Is daar ook iets over bekend?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Sanne, nou eerder onderzoek dat ik m.b.t. dit onderwerp heb gevonden, suggereert van wel: http://denieuwebaby.blogspot.nl/2012/09/net-te-vroeg-geboren-babys-hoger-risico.html

      Maar jouw zoontje zat natuurlijk al bijna aan week 39 en is spontaan geboren, dus ik zou me er persoonlijk niet zo'n zorgen om maken :)

      Verwijderen
    2. Bedankt :-) Ik maakte me ook niet echt zorgen hoor, voorlopig doet hij het prima. Superleuke blog trouwens! Jammer dat het al weer bijna over is.

      Verwijderen
    3. Bedankt voor je compliment :) Het is overigens nog niet helemaal duidelijk wat ik hierna met het blog ga doen. Het was wel de bedoeling om er 365 dagen voor te gaan en daarna te stoppen. Maar nu weet ik dit niet meer zo zeker ;)

      Verwijderen

Een reactie plaatsen