Nieuwe Prenatale Cursus Verbetert Ouder-Baby Relatie

Het volgen van een nieuw soort prenatale cursus waarin baby’s perspectief van de wereld centraal staat, biedt ouders een grotere kans om een betere relatie te ontwikkelen met hun kind. Dat is de conclusie van een recente Engelse studie. De wetenschappers onderzochten de impact van deze cursus op de  ‘mind-mindedness’ van de zwangeren en hun partners en de invloed op de ouder-baby relatie.

Mind-mindedness verwijst naar de bekwaamheid en bereidwilligheid van ouders om echt te kijken naar de mogelijke gedachten en gevoelens van hun kinderen. Voor de geboorte kregen 21 deelnemers (zowel moeders als vaders) de nieuwe cursus en de standaard prenatale lessen. Ze werden vergeleken met 20 ouders die alleen de standaard lessen hadden gevolgd. ‘Naar mijn mening is dit een unieke prenatale cursus, waar we aanstaande ouders aanmoedigen om hun baby’s te zien als een individu met gedachten en gevoelens. Echt de wereld ervaren door hun baby’s ogen. En het kind niet alleen te zien als ‘iets’ om voor te zorgen,’ zegt Hoofdonderzoeker Tejinder Kondel-Laws.

Toen de baby’s zeven tot twaalf maanden oud waren, kregen de ouders een vragenlijst over de gehechtheid met hun baby. Ook werden de interacties van de ouders met hun baby vijf minuten gefilmd. Ze kregen de ‘opdracht’ om zo gewoon mogelijk met hun baby om te gaan. De videobeelden werden daarna bestudeerd en gecodeerd op het niveau van mind-mindedness. De resultaten tonen aan dat ouders die de nieuwe cursus hadden gevolgd, significant meer ‘gesprekken’ over gevoelens en gedachten (mind-minded) met hun baby’s hadden. Ook gaven deze ouders een hoger niveau van plezier aan tijdens het samenzijn met hun kind.

‘Ik geloof dat dit de eerste studie is waarin er een prenatale interventie is ontwikkeld, die ouders helpt om de wereld vanuit hun baby’s perspectief te zien, terwijl de baby nog in de baarmoeder zit. Mijn motivatie om deze cursus te ontwikkelen was om ouders te helpen om respectvol ouderschap te geven. Door ze vaardigheden mee te geven om situaties vanuit hun baby te kunnen bekijken. Deze les zorgt voor een aanpak waarin baby’s kunnen opgroeien in een veilige omgeving waarin ze de ruimte krijgen om zich goed te voelen,’ sluit Kondel-Laws af.





Referentie
1. T. Kondel-Laws, et al. 2012. Novel ante-natal class improves parent-child relationship. British Psychological Society (BPS); December 6, 2012.



Reacties