Tweede Kinderen Vertonen Eerder Rebels Gedrag

Tweede kinderen hebben een grotere kans om later rebels gedrag te vertonen in vergelijking met hun oudere broers of zussen. Amerikaanse wetenschappers ontdekten dat het overgrote deel van de eerstgeborenen zich eerder conservatief gedraagt, terwijl hun jongere broer of zus eerder onafhankelijk gedrag laat zien. De resultaten van het onderzoek benadrukken eerdere studies, waaruit al bleek dat de volgorde in het gezin meespeelt bij de karakterontwikkeling van kinderen.

De onderzoekers baseren hun uitkomsten op het interviewen van 364 kinderen tussen de zeven en negentien jaar en hun ouders. Ze wilden hun persoonlijkheden in kaart brengen. Ook keken ze naar de manier waarop jongens en meisjes gaan verschillen van karakter. Daarnaast namen de wetenschappers speeksel monsters om het testosteron niveau van de kinderen te bepalen. Tot slot moesten de kinderen een dagboek bijhouden over hun naschoolse activiteiten.

Uit de resultaten bleek dat eerste en tweede kinderen een ander patroon van persoonsontwikkeling lieten zien. ‘Tweede kinderen vertonen naarmate ze ouder worden steeds avontuurlijker gedrag en zijn onafhankelijker gedurende de puberteit. Daarentegen vertonen eerstgeborenen minder van dit soort kenmerken,’ geven de onderzoekers aan. ‘Deze bevindingen zijn consistent met het idee dat eerste kinderen zich eerder aanpassen, terwijl tweede kinderen eerder rebels gedrag vertonen.’

Veranderingen in het karakter van jongens en meisjes bleek samen te hangen met hoe ze hun tijd doorbrachten. Meisjes die veel tijd met andere meisjes deden spenderen, ontwikkelden meer vrouwelijke karaktertrekken. Terwijl jongens meer mannelijk gedrag gingen vertonen als ze veel tijd doorbrachten met andere jongens. Maar zowel jongens als meisjes leken voordelen te ondervinden  van het hebben van vrouwelijke vrienden. Beide geslachten werden avontuurlijker en zelfstandiger als ze speelden met meisjes.




Referentie
1. S.M. McHale, J-Y Kim, A.M. Dotterer, A.C. Crouter, AC and Booth. 2009. The Development of Gendered Interests and Personality Qualities from Middle Childhood through Adolescence: A Bio-Social Analysis. Child Dev. 2009 Mar-Apr;80(2):482-95.


 

Reacties