Baby’s Taalontwikkeling Start al in de Baarmoeder

Eerder werd verondersteld dat baby’s pas beginnen met hun taalontwikkeling na de geboorte. Maar deze aanname werd al eerder uitgedaagd door diverse interessante studies. Eén onderzoek vond dat pasgeborenen kort na de geboorte al hun moeders stem konden herkennen: http://denieuwebaby.blogspot.nl/2012/02/babybrein-reageert-sterk-op-moeders.html. Voor een andere studie kregen pasgeboren baby’s een verhaal in het Frans en in het Russisch te horen. De Franse baby’s toonden meer interesse als ze het verhaal in hun moedertaal hoorden: http://denieuwebaby.blogspot.nl/2012/01/pasgeboren-herkennen-al-hun-moedertaal.html.

Nieuw onderzoek gaat hier dieper op in en suggereert dat baby’s al in de baarmoeder informatie over taal oppikken. Onderzoeker Christine Moon en haar collega’s bestudeerden twee groepen baby’s. De eerste groep bestond uit 40 baby’s geboren uit Amerikaanse (Engelstalige) vrouwen. En de tweede groep bevatte 40 Zweedse moeders. Toen de baby’s gemiddeld 33 uur oud waren, kregen ze Zweedse of Engelse geluidsopnames te horen. De baby’s konden ‘bepalen’ – bewust of onbewust – hoe lang ze de klanken hoorden.  Zolang ze bleven zuigen op hun speen, bleven de baby’s hetzelfde geluidseffect horen. Deze klank werd dan telkens herhaald.

Als ze stopten met zuigen, kregen de baby’s nieuwe geluiden te horen. Op deze manier waren de wetenschappers in staat om te bepalen of de baby’s de verschillende klanken van de twee talen konden onderscheiden. Door te blijven zuigen gaven de baby’s aan dat ze geïnteresseerd waren in het geluid en het graag nog een keer wilden horen. Toen Moon en haar team de resultaten analyseerden, vonden ze dat baby’s uit beide landen bleven zuigen als ze klanken van de vreemde taal hoorden. Het was alsof de baby’s zich bewust waren dat ze iets aparts hoorden en er meer van wilden weten.

De resultaten van deze studie laten zien dat prenataal leren waarschijnlijk echt tot de mogelijkheden van foetussen behoort. ‘Dit is een ongelooflijk resultaat. We dachten dat baby’s werden geboren met de capaciteit om te kunnen leren, maar nu weten we dat ze zelfs al daarvoor over deze vaardigheid beschikken. Ze zijn niet fonetisch onwetend bij de geboorte,’ concludeert onderzoeker Patricia Kuhl.





Referentie
1. C. Moon, H. Lagercrantz and P.K. Kuhl. 2012. Language experienced in utero affects vowel perception after birth: a two-country study. DOI: 10.1111/apa.12098.



Reacties

  1. Wat razend interessant weer! Smulvoer voor logopedisten zoals ik. Ik zet hem even op mijn Faceookpagina....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het delen Janneke en fijn dat je de eerste wetenschappelijke blog van 2013 meteen zo interessant vindt :)

      Verwijderen

Een reactie plaatsen