Borstgevoede Baby’s Presteren Later Beter op School

Wetenschappers hebben aangetoond dat borstvoeding later zorgt voor betere schoolresultaten. Ze vonden dat baby’s die minimaal vier weken borstvoeding hadden gekregen, al een significant effect op hun hersenontwikkeling konden verwachten. Dit effect bleek op 14-jarige leeftijd nog aantoonbaar. De onderzoekers koppelden borstgevoede baby’s met baby’s die kunstvoeding kregen. De baby’s waren, met uitzondering van hun voeding, op alle andere aspecten wel vergelijkbaar.

Borstgevoede kinderen bleken significant beter te presteren voor lezen, schrijven en wiskunde op de leeftijd van 5, 7, 11 en 14 jaar in vergelijking met kinderen die deze voeding niet hadden gekregen. Uit eerder onderzoek is gebleken dat vrouwen met een hogere opleiding en met een hoger IQ eerder geneigd zijn om borstvoeding te geven. De wetenschappers wilden daarom aantonen of de relatie tussen borstvoeding en hersenontwikkeling alleen door borstvoeding werd veroorzaakt of dat het kwam doordat de moeders die borstvoeding geven een grotere kans hebben om hun prestatieniveau door te geven aan hun kinderen.

Ze gebruikten uitgebreide data van een langlopende studie (Avon Longitudinal Study of Parents and Children) met gegevens van 12.000 kinderen geboren in Engeland rond 1990. De gegevens van de baby’s werden gekoppeld door te kijken naar diverse kenmerken zoals; geslacht, gestationele leeftijd, geboortegewicht, leeftijd moeder en burgelijke staat, werk en opleiding ouders en hun leefomgeving. Daarnaast werd er ook gekeken naar de houding van ouders ten opzichte van borstvoeding voordat hun baby werd geboren.

‘Door het vergelijken van de test scores van verschillende groepen kinderen, zijn we effectief bezig geweest om het causale verband van borstvoeding in te schatten. We vonden dat borstvoeding een significant effect heeft op de uiteindelijke cognitieve vaardigheden van kinderen. En het blijkt ook door te werken in het vervolgonderwijs. Het effect van borstvoeding groeit mogelijk naarmate de tijd vordert,’ zegt onderzoeker Almudena Sevilla-Sanz. ‘We concluderen dat een hoger borstvoedingspercentage niet alleen zou zorgen voor een verbetering van de gezondheid van kinderen, maar ook hun cognitieve vaardigheden en mogelijk niet-cognitieve vaardigheden zou verbeteren,’ vervolgt Sevilla-Sanz.

Uit een eerdere studie van Sevilla-Sanz bleek al dat voeden op verzoek zorgt voor een betere ontwikkeling van het IQ: http://denieuwebaby.blogspot.nl/2012/04/babys-iq-verhogen-door-voeden-op.html en http://denieuwebaby.blogspot.nl/2012/04/babys-iq-verhogen-door-voeden-op_09.html.

 



Referentie
1. C. Borra, M. Iacovou and A. Sevilla Sanz. 2011. The Effect of Breastfeeding on Children's Cognitive and Noncognitive Development. 17 March 2011; University of Oxford.

Reacties

  1. En dus voeden we vrolijk door, al 21 maanden.
    Makkelijk, gezellig, leuk verpakt, altijd voor handen, gezond en goed voor de hersenen. Ik heb nog geen nadelen ontdekt. Nou ja, misschien dat de borsten van papa geen melk geven. Maar dat ervaart hij zelf meer als een nadeel ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Misschien toch even de titel veranderen: "Kunstgevoede baby's presteren later slechter op school". Borstgevoede baby's presteren immers niet 'beter', ze presteren normaal, ze behalen gewoon hun potentieel zoals bedoeld door de natuur. Door te spreken over 'beter' en 'de voordelen van bv' suggereer je dat bv beter is dan de norm en daarmee verhef je kunstvoeding tot norm. Het is even wennen, maar woordkeuze luistert nauw in deze ;-)
    Groet, Anne.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie plaatsen