Hoe Reageren Hersens van Kinderen op Televisie Kijken?

Uit meerdere wetenschappelijke onderzoeken is reeds gebleken dat televisie kijken mogelijk een negatieve invloed heeft op de ontwikkeling van jonge kinderen. Maar bij deze onderzoeken was er geen sprake van programma’s specifiek gericht op kinderen: http://denieuwebaby.blogspot.nl/2012/02/het-kijken-van-televisie.html. Of hield de televisie de kinderen af van belangrijkere andere activiteiten: http://denieuwebaby.blogspot.nl/2012/10/achtergrond-televisie-onderbreekt-jonge.html. Er is nog maar weinig onderzoek gedaan naar de invloed op hun ontwikkeling als ze het kijken naar kinderprogramma’s van hoge kwaliteit. En hierbij uitgaan van bescheiden schermtijd en genoeg andere belevenissen voor de kinderen zoals  ‘gesprekken’ met volwassenen, beweging, creatief spelen, etc.

Wetenschappers Jessica Cantlon en Rosa Li wilden weten of tv alleen maar gedachteloos vermaak was voor kinderen. Ze waren geïnteresseerd in de reactie van de hersens van kinderen als ze iets aan het leren zijn en of ze deze informatie in dezelfde hersengebieden als volwassenen zouden verwerken. Cantlon en Li wilden de hersenactiviteit meten met functionele kernspintomografie (fMRI).  Dit is een speciale MRI-techniek waarbij de activiteit van de hersenen door middel van een computer zichtbaar wordt gemaakt in een driedimensionaal beeld.

Aan het onderzoek deden 27 kinderen en 20 volwassenen mee. Ze kregen allemaal een educatieve clip uit de kinderserie Sesamstraat (Amerikaanse versie) te zien. Terwijl de deelnemers fragmenten uit het programma zagen over nummers, woorden en vormen werd hun hersenactiviteit gemeten met behulp van fMRI hersenscans. De onderzoekers brachten de gebieden van de hersens die reageerden gedurende het bekijken van de videoclips in kaart. Ze maten ook de prestaties van de kinderen voor rekenen en verbale vaardigheden met behulp van standaard testen.

Kinderen die hoog scoorden op de rekentest, bleken een grotere kans te hebben om de informatie te verwerken in hetzelfde hersengebied - de intraparietal sulcus (het achterste gedeelte van de hersens) - als volwassenen. En neurale volwassenheid van kinderen in het Broca hersengebied – de linker frontale kwab - voorspelden hun prestatie voor de verbale testen. Deze uitkomsten suggereren dat kinderen een bepaald patroon ontwikkelen. Ze tonen meer ‘volwassen’ hersennetwerken als hun academische vaardigheden verbeteren.

De hersenscans toonden aan dat de kinderen bezig waren met het verwerken van theoretische inhoud terwijl ze naar Sesamstraat keken. De resultaten suggereren dat het kijken van televisie geen gedachteloos vermaak was. ‘Het is niet zo dat als je je kind naar educatief televisieprogramma laat kijken, er niets gebeurt. De hersens zijn dan niet tijdelijk uitgeschakeld. In plaats daarvan zagen we dat de patronen van neurale activiteit die de kinderen lieten zien, betekenisvol zijn en gerelateerd aan hun intellectuele vaardigheden,’ concludeert Cantlon.



Referentie
1. J.F. Cantlon and R. Li. 2013. Neural Activity during Natural Viewing of Sesame Street Statistically Predicts Test Scores in Early Childhood. PLoS Biol 11(1): e1001462 DOI: 10.1371/journal.pbio.1001462.

Reacties

  1. Razend interessant.Hierbij wil ik wel opmerken dat jonge kinderen heel veel leren van beweging. De tijd dat het kind voor de televisie zit, is het niet in beweging. Daarom is het goed dat erbij staat dat je wel gelimiteerd TV moet kijken en dus naar hoogwaardige programma's. Tekenfilmpjes zoals met Tom en Jerry, waarbij een kat in plakjes gesneden wordt en dan weer aan elkaar plakt, zijn voor een kind dat de regels nog aan het ontdekken is, geen leermoment. Wij kunnen om zulke situaties lachen omdat wij de regels kennen en meteen weten dat dat niet kan. En dan die herrie! Dat is niet goed voor een jong kind, echt niet!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens, Janneke. Natuurlijk moet het gebruik van televisie worden beperkt in tijd. En daarnaast - als ze wel even tv kijken - alleen kwalitatief goede kinderprogramma's opzetten. Helemaal bij (hele) jonge kinderen!

      Verwijderen

Een reactie plaatsen