Baby’s Zoeken Zelf naar Persoonlijke Uitdaging

Alweer de derde terugblik op deze mooie zongevulde donderdag. Mocht je nog denken dat baby’s helemaal hulpeloos zijn, dan zal onderstaand blog je waarschijnlijk verbazen. Nu ben ik er zelf inmiddels wel van overtuigd dat baby’s al over een volwaardige denkwereld beschikken. Toch vond ik dit onderzoek weer een echte eye-opener.

Ik deelde ook mijn eigen ervaringen over ondernemende baby’s: http://www.denieuwebaby.nl/2012/08/babys-zoeken-juiste-uitdaging-ervaring.html. Ook mijn baby’s zochten hun eigen gepersonaliseerde uitdagingen. Ze wisten zelf het beste aan welke nieuwe informatie ze toe waren :)



Originele link: http://www.denieuwebaby.nl/2012/08/babys-vermijden-eenvoudige-en-complexe.html

Baby’s Vermijden Eenvoudige en Complexe Informatie


Sommige baby’s worden het liefst met nieuwe objecten gestimuleerd. Anderen hebben liever vertrouwde speeltjes om te onderzoeken. Toch blijkt de nieuwigheid van een object volgens recent onderzoek niet de belangrijkste reden voor het wekken van interesse bij baby’s. Ze zoeken namelijk naar een situatie die niet te complex is, maar ook niet te eenvoudig. Baby’s willen precies de juiste uitdaging vinden.

Aan de studie deden 72 baby’s tussen zeven en acht maanden oud mee. Ze kregen video’s te zien waarin objecten – zoals een bal - achter gekleurde boxen vandaan kwamen. Wanneer en waar de objecten te zien waren, verschilde per film. Een film was eenvoudig als de gebeurtenissen voorspelbaar waren. Bij een complexe video konden de baby’s niet bedenken waar het object tevoorschijn zou komen. De ogen van de baby’s werden gemonitord. Als de blik van de baby’s afdwaalde, stopte de band.

De onderzoekers maakten gebruik van een statistisch model om te berekenen en te voorspellen wanneer de baby’s hun aandacht zouden verliezen. Uit het experiment bleek dat baby’s bij informatie die te eenvoudig of juist te complex is, hun aandacht al snel verliezen. Ze zijn alleen geïnteresseerd in situaties met precies de juiste uitdaging. Bij teveel of te weining verrassende elementen haakten de baby’s af en keken ze weg van de filmpjes. ‘Baby’s zijn geen passieve sponzen. Ze zijn actief op zoek naar de beste informatie die ze kunnen vinden,’geeft onderzoeker Celeste Kidd aan.

De resultaten suggereren dat baby’s als ze op onderzoek gaan in hun omgeving, complexiteit mee laten spelen. Ouders hoeven overigens zelf niet op zoek naar de juiste uitdaging voor hun baby. Daar zijn ze prima zelf toe in staat. ‘Ze kijken rond en zoeken wat het beste bij hun niveau van aandacht past,’ concludeert Kidd.

Reacties