Knoeien met Eten Bevordert Baby’s Ontwikkeling

Ieder kind heeft de neiging om met zijn eten te spelen. En als de ouders het toestaan, dan zal dit ook zeker gebeuren. Naast zorgen voor een knoeiboel en veel plezier, leren jonge kinderen ook van dergelijke eetmomenten. Als kinderen vloeibaar eten, zoals pudding en soep, mogen onderzoeken dan zijn ze beter in staat om de namen van deze producten te onthouden. Door het voedsel aan te raken, uit te smeren en in hun mond te stoppen, leren baby’s de structuur en eigenschappen van de vloeistoffen beter herkennen. Dat is de uitkomst van een recent Amerikaans onderzoek.

Eerder onderzoek heeft aangetoond dat kinderen de namen van vaste voorwerpen gemakkelijker leren dan de namen van vloeistoffen. Vloeibare producten zijn voor jonge kinderen moeilijk te herkennen, omdat ze geen aanwijzingen van het uiterlijk en de structuur kunnen afleiden. De Amerikaanse wetenschappers wilden weten hoe kinderen de namen van vloeistoffen toch goed konden leren. Ze gaven baby’s van zestien maanden  oud vloeibaar voedsel om te bestuderen. Tegelijkertijd probeerden de onderzoekers de kinderen verzonnen woorden aan te leren, zoals ‘dax’ of ‘kiv’ voor bijvoorbeeld soep en pudding. Sommige baby’s zaten hierbij in een hoge kinderstoel en anderen op de grond.

Na een korte onderbreking kregen de baby’s  dezelfde vloeistoffen nogmaals te zien, maar dit keer werd het anders aangeboden en was de hoeveelheid aangepast. De baby’s die het meeste met hun eten hadden geknoeid, bleken de verzonnen namen vaker te koppelen aan de juiste vloeistof. Daarnaast waren kinderen in een hoge kinderstoel eerder geneigd om hun voedsel grondig te inspecteren, in vergelijking met de baby’s die op de grond zaten. En het uitvoerig onderzoeken van hun voedsel zorgden weer voor betere leerprestaties.  

De studie laat zien dat knoeien met eten kinderen waarschijnlijk helpt om verbanden te leggen. ‘Al lijkt het wellicht wel zo, kinderen zijn niet alleen maar met eten aan het spelen. Ze vergaren ook informatie uit dit soort bezigheden,’ concludeert onderzoeker Larissa Samuelson.




Referentie
1. L.K. Perry, L.K. Samuelson and J.B. Burdinie. 2013. Highchair philosophers: the impact of seating context-dependent exploration on children's naming biases. Developmental Science; 1 December 2013. DOI: 10.1111/desc.12147.

Reacties

  1. Dan hebben wij twee super ontwikkelde jongens hier ;)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hahaha, dat dacht ik ook tijdens het lezen van het onderzoek! Dan heb ik hier twee uiterst ontwikkelde kids rondlopen ;)

      Verwijderen

Een reactie plaatsen