Baby’s die goed informatie kunnen verwerken, beschikken mogelijk over leidinggevende
kwaliteiten later. Dat is de uitkomst van een Amerikaanse studie. Eerder onderzoek
suggereert dat mensen met leidinggevende functies over de vaardigheid
beschikken om informatie snel tot zich te nemen. En de nieuwe resultaten tonen
aan dat de ontwikkeling van deze vaardigheid waarschijnlijk al tijdens de baby periode
begint.
Voor de studie werden baby’s getest op geheugen, verwerkingssnelheid en aandachtsduur met 7- 12 maanden en 24-36 maanden. Toen de kinderen 11 jaar oud waren, moesten ze terugkomen en werden ze opnieuw getest. Ditmaal voor verschillende leidinggevende capaciteiten, waaronder werkgeheugen, geheugen inhibitie (beschikking over vaardigheid om irrelevante informatie niet te onthouden) en mentale schakelvaardigheid.
De onderzoekers creëerden een statistisch model waarin baby’s vaardigheden werden gebruikt om te voorspellen in hoeverre leidinggevend functioneren later mogelijk zou zijn. En dit model bleek goed overeen te komen met de gevonden data. Het model liet zien dat de verwerkingssnelheid in de babytijd significant het werkgeheugen en mentale schakelvaardigheid met 11 jaar voorspelde. Dit onderzoeksresultaat ondersteunt de zienswijze dat de cognitieve vaardigheden van baby’s een basis vormen voor de latere ontwikkeling van leidinggevende kwaliteiten.
Referentie
1. S.A. Rose, J.F. Feldman and J.J. Jankowski. 2012. Implications of Infant Cognition for Executive Functions at Age 11. Psychological Science, 2012; 23 (11): 1345 DOI: 10.1177/0956797612444902.
Voor de studie werden baby’s getest op geheugen, verwerkingssnelheid en aandachtsduur met 7- 12 maanden en 24-36 maanden. Toen de kinderen 11 jaar oud waren, moesten ze terugkomen en werden ze opnieuw getest. Ditmaal voor verschillende leidinggevende capaciteiten, waaronder werkgeheugen, geheugen inhibitie (beschikking over vaardigheid om irrelevante informatie niet te onthouden) en mentale schakelvaardigheid.
De onderzoekers creëerden een statistisch model waarin baby’s vaardigheden werden gebruikt om te voorspellen in hoeverre leidinggevend functioneren later mogelijk zou zijn. En dit model bleek goed overeen te komen met de gevonden data. Het model liet zien dat de verwerkingssnelheid in de babytijd significant het werkgeheugen en mentale schakelvaardigheid met 11 jaar voorspelde. Dit onderzoeksresultaat ondersteunt de zienswijze dat de cognitieve vaardigheden van baby’s een basis vormen voor de latere ontwikkeling van leidinggevende kwaliteiten.
Referentie
1. S.A. Rose, J.F. Feldman and J.J. Jankowski. 2012. Implications of Infant Cognition for Executive Functions at Age 11. Psychological Science, 2012; 23 (11): 1345 DOI: 10.1177/0956797612444902.
Reacties
Een reactie posten