Baby’s Weten dat Planten als Voedselbron Dienen

Baby’s van zes  maanden oud verwachten al dat planten voedselbronnen zijn. Maar ze willen wel dat een volwassene hen laat zien dat de vrucht van de plant veilig is om op te eten. Dat is de uitkomst van een pas gepubliceerd onderzoek. ‘Planten zijn in het moderne leven vaak een aanvulling op ons dieet, maar vroeger stonden ze centraal. Mensen waren afhankelijk van planten als voedselbron en moesten zelf bepalen welke eetbaar waren en welke niet,’ zegt onderzoeker Annie Wertz.
 
Hoe leren baby’s wat goed is om te eten en wat niet? ‘Jonge kinderen baseren beslissingen over wat eetbaar is, niet puur op het kopiëren van het gedrag van volwassenen,’ vertelt Wertz. De wetenschappers veronderstelden dat in plaats van alleen maar een volwassene te imiteren, kinderen de neiging hebben om voor bepaalde types voedsel te gaan, in dit geval dus planten. Maar wel alleen als een volwassene laat zien dat het eetbaar is. Om hun hypothese te testen, ontwikkelden ze vier experimenten. Baby’s van achttien maanden oud kregen een realistisch uitziende namaak fruitplant te zien. Daarnaast bestudeerden ze een zelfgemaakt kunstvoorwerp met gedroogd fruit erop geplakt. De baby’s keken tijdens het experiment naar de onderzoeker die van beide objecten fruit in haar mond plaatste alsof ze het ging opeten. Het fruit werd van de plant en het kunstvoorwerp afgehaald. Daarna kregen de baby’s de vraag welke ze konden opeten.

De baby’s bleken een duidelijke voorkeur te hebben voor het fruit dat kwam van de plant, ondanks dat ze dezelfde sociale informatie mee hadden gekregen. De onderzoeker ‘at’ tenslotte het fruit van beide objecten. De experimenten lieten verder zien dat de ‘eet actie’ cruciaal was voor deze evolutionaire voorkeur voor planten. Toen de wetenschapper het fruit achter haar oor plaatste of alleen maar keek naar de objecten, maakten de baby’s een willekeurige keuze. Zelfs baby’s van zes maanden oud, die weinig tot geen ervaring hadden met vast voedsel, bleken al te beschikken over de preferentie voor planten. Ze keken langer naar de ‘eet acties’ als ze werden uitgevoerd met fruit van het zelfgemaakte kunstvoorwerp. Ze verwachtten niet dat dit fruit werd opgegeten, vandaar dat ze er langer naar staarden.

‘Samen laten de experimenten zien dat baby’s sociale informatie van volwassenen gebruiken om snel en selectief planten als voedselbron te identificeren. Breder bekeken suggereren de resultaten dat mensen, in tegenstelling tot sommige primaten, niet alles zomaar als voedsel zien wat ze in hun mond stoppen. In plaats daarvan nemen ze ook het soort object in overweging,’ geeft Wertz aan. Dit sociale leermechanisme werkt samen met andere mechanismen, inclusief de gevoelige periodes waarin baby’s smaken leren kennen. En bijvoorbeeld een aversie tegen bittere smaken ontwikkelen. Dit kan namelijk een signaal afgeven dat iets mogelijk giftig is.

Wertz gelooft dat ouders van jonge kinderen de bevindingen ook in de praktijk kunnen gebruiken. ‘Baby’s zijn mogelijk vooringenomen om te leren dat fruit dat wordt geplukt van groene, bladvormende planten eetbaar is. Dit suggereert dat ouders andere strategieën kunnen gebruiken om hun kinderen fruit en groente te laten eten. Zoals een uitje organiseren naar een pluktuin, waar fruit zelf geoogst mag worden,’ concludeert Wertz.  




Referentie
1. A.E. Wertz, K. Wynn. 2014. Selective Social Learning of Plant Edibility in 6- and 18-Month-Old Infants. Psychological Science, 2014; DOI: 10.1177/0956797613516145.






 

Reacties