Baby’s Herkennen Echte Objecten van Foto’s

Baby’s beginnen met het begrijpen van het verband tussen foto’s en echte objecten vanaf negen maanden oud. Volgens een nieuwe Engelse studie kunnen baby’s van een foto speelgoed al leren kennen. ‘Onze bevindingen suggereren dat baby’s ruim voor hun eerste verjaardag en eerste woordjes, al indirect over de echte wereld kunnen leren van prentenboeken, zeker als er realistische foto’s in staan,’ zegt onderzoeker Jeanne Shinskey.

Voor het onderzoek kregen 30 acht en negen maanden oude baby’s een levensgrote foto van een stuk speelgoed voor ongeveer één minuut te zien. Daarna kregen de baby’s dit speelgoed in het echt te zien. Hier werd ook nog een ander onbekend speeltje aan toegevoegd. De wetenschappers bekeken welke object de baby’s als eerste zou interesseren. Bij één experiment werd de herkenning van het gefotografeerde voorwerp getest door beide speeltjes te laten zien en ze daarna in een doorzichtige box te doen. Voor een ander experiment keken de wetenschappers naar baby’s vaardigheid om een mentaal idee van het gefotografeerde object te creëren door beide speeltjes te verstoppen. Eerst zorgden de onderzoekers ervoor dat de baby’s hun aandacht op de speeltjes gefocused. En daarna werden de twee objecten in ondoorzichtige boxen opgeborgen.
 
Toen de speeltjes zichtbaar waren in de doorzichtige boxen, pakten de baby’s het voorwerp dat ze nog niet op de foto hadden gezien. Dit suggereert dat ze het andere speeltje van de foto herkenden en daarom minder interessant vonden dan het nieuwe speeltje. De nieuwigheid van het andere speelgoed was er al af. Maar toen het speelgoed werd verstopt in ondoorschijnende dozen, lieten baby’s de tegenovergestelde voorkeur zien. Ze pakten dan vaker het speeltje van de foto, waaruit mogelijk blijkt dat ze al een mentaal idee hierover hadden gevormd. ‘Deze bevindingen laten zien dat een korte blootstelling aan een plaatje van een speeltje al baby’s acties op het echte object kunnen beïnvloeden op een leeftijd van negen maanden. Daarnaast toont het aan dat de ervaring van een foto van een object, baby’s ideeën erover kunnen versterken zodat ze dit kunnen onthouden als ze het voorwerp niet meer zien,’ zegt Shinskey.



Referentie
1. J.L. Shinskey and L.J. Jachens. 2014. Picturing Objects in Infancy. Child Development, 2014; DOI: 10.1111/cdev.12243.




Reacties