Baby’s Kunnen Onderscheidende Objecten Identificeren

Al vanaf drie maanden zijn baby’s visueel in staat om objecten die in een groep opvallen, eruit te pikken. ‘Een baby pakt bijvoorbeeld een rode paraplu in een zee van grijsgekleurden. Dit indiceert dat kinderen al op een zeer jonge leeftijd over het vermogen beschikken om informatie selectief uit hun omgeving te kunnen halen, net als volwassenen,’ zegt hoofdonderzoeker Scott Adler. Voorheen was het onduidelijk hoe vroeg deze vorm van visuele aandacht ontstond bij kinderen.

Voor de studie kregen 34 baby’s en 10 volwassenen een visuele zoekopdracht. Hun oogbewegingen werden hierbij nauwkeurig gemeten. De baby’s werden in een sessie van 30 minuten op hun rug gelegd. Boven hen hing een beeldscherm waarop plaatjes werden getoond. Ze bleken, net als volwassenen, in staat om een getoonde ‘R’ letter tussen steeds meer grote groepen met ‘P’ letters eruit te halen. De letter R werd door de jonge kinderen gezien als een onderscheidend, uniek kenmerk die eruit sprong. Dit betekent dat baby’s net zoals volwassenen over de vaardigheid beschikken om specifieke stimuli tussen afleidende andere prikkels te herkennen.

De wetenschappers keken ook naar wat er gebeurden wanneer de baby’s en volwassenen een minder duidelijk doelwit tussen meer aanwezige objecten moesten onderscheiden. Zoals een P tussen R’s in verschillende groottes. In dat geval bleken de baby’s minder efficiënt in het vinden van de onderscheidende letter, omdat er nu geen duidelijk karakteristiek kenmerk was. ‘Dit heet ‘bottom-up’ aandacht. Het komt uit de omgeving en moet worden verwerkt. Daarentegen is ‘top-down’ aandacht waar je doelen, ideeën en gedachten zich richten op jouw aandachtspunt. Je hebt een vrijwillige controle over welke informatie je wenst te verwerken,’ legt Adler uit.
  
Bottom-up aandacht wordt als meer primitief gezien. Maar wel een belangrijk proces dat bijvoorbeeld ervoor zorgt dat een roofdier, zoals een leeuw, op kan vallen tussen een groep van zebra’s. Het is dezelfde aandacht als wanneer mensen iets anders of betekenisvol in hun omgeving opvalt. Zoals het plotseling opengaan van een deur in de klas. Met top-down aandacht wordt de vaardigheid om bepaalde stimuli te negeren om naar iets specifieks op zoek te gaan, zoals een verloren sleutelbos, behoorlijk vergroot.



Referentie
1. S.A. Adler and P. Gallego. 2014. Search asymmetry and eye movements in infants and adults. Attention, Perception, & Psychophysics, 2014; DOI: 10.3758/s13414-014-0667-6.



Reacties