Baby’s van 10 Maanden Begrijpen dat Dieren en Objecten Anders Bewegen

Een kat kan over een hek springen en een voertuig natuurlijk niet. Maar begrijpen baby’s dit ook al? En zien ze in dat een hond een muur kan ontwijken, terwijl dit voor een tafel niet mogelijk is? Volgens een nieuwe studie is het antwoord: ja. Baby’s kunnen al met 10 maanden oud het verschil tussen de bewegingspaden van een lopend dier en een rijdende auto of meubelstuk zien. Het is belangrijk om dingen te kunnen categoriseren als levende wezens of objecten. Met deze cognitieve vaardigheid kunnen jonge kinderen de wereld om zich heen beter leren begrijpen.
 
De onderzoekers bestudeerden 350 baby’s op de leeftijd van 10, 12, 16 en 20 maanden. Ze wilden weten wanneer kinderen inzien dat dieren en objecten verschillende bewegingspaden volgen. Daarom hielden ze bij hoelang de baby’s ergens naar keken. ‘Je kunt erachter komen of baby’s iets al weten door hoelang ze ernaar kijken. Naar iets nieuws kijken ze langer dan naar iets waar ze al mee bekend zijn,’ zegt onderzoeker Rachel Baker.

Computeranimaties van een bus of een tafel die over een muur deden springen, hielden de aandacht van baby’s langer vast dan als deze objecten alleen ergens tegenaan kwamen. Springende bussen en tafels zagen de baby’s dus als iets onverwachts. In contrast keken baby’s even lang naar een kat die sprong over een muur als een kat die ergens tegenaan botste. Het impliceert dat ze denken dat het mogelijk is voor een kat om beide bewegingspaden de volgen. ‘Het komt overeen met het echte leven. Dieren lopen soms ergens tegenaan en als ik even niet goed oplet, dan kan dit mij ook gebeuren. Het betekent dat de beweging van objecten voorspelbaarder is dan de beweging van dieren. Zelfs baby’s van 10 maanden oud blijken al een bepaald begrip hiervan te hebben,’ geeft Baker aan.

Voor de wetenschappers laat de studie zien dat zelfs de jongste kinderen meer absorberen dan we soms denken. Baby’s ogen staan meestal wijder open dan die van volwassenen. ‘Baby’s zijn behoorlijk slim. Om erachter te komen wat ze allemaal weten moeten we creatief zijn en kijken naar hoe ze zich op een natuurlijke manier gedragen. Door dat te doen, hebben we aangetoond dat baby’s iets begrijpen van dieren en objecten. Ook al zijn ze nog niet in staat om hun kennis om te zetten in woorden,’ concludeert Baker.


Referentie
1. R K. Baker, T.L. Pettigrew and D. Poulin - Dubois. 2014. Infants’ ability to associate motion paths with object kinds. Infant Behavior and Development, 2014; 37 (1): 119 DOI: 10.1016/j.infbeh.2013.12.005.

Reacties