Flinke Baby Voorspelt Mogelijk Goede Schoolresultaten Later

Het geboortegewicht van je baby maakt een verschil in de schoolcarrière van je kind. Tenminste dat is de uitkomst van een nieuw Amerikaans onderzoek. Ze vonden dat zwaardere baby’s beter presteren op de basisschool dan baby’s met een lager geboortegewicht. Profiteert een foetus dan van een langer verblijf in de baarmoeder, ook als hij in principe is voldragen (vanaf week 37)? ‘Een kind dat gezond wordt geboren, kan hersens hebben die nog niet volledig zijn ontwikkeld. Onze studie toont aan dat een zo lang mogelijk verblijf in de baarmoeder en dit in combinatie met gewichtstoename goed is voor de baby. Wij willen weten wat dat betekent voor het huidige beleid,’ zegt onderzoeker David Figlio.

De studie suggereert dat baby’s die meer wegen hogere test scores laten zien op de basisschool. Het verband is zelfs zichtbaar bij tweelingen. De zwaardere baby van de tweeling presteert gemiddeld beter dan de lichter geboren. Zelfs het voordeel van het bezoeken van een hogere kwaliteit school bleek niet genoeg om het nadeel van een lager geboortegewicht te compenseren. Ook stond het voordeel er nog na het meenemen van ras, sociaal-economische status, verrijkte ervaringen gegeven door ouders, opleiding en nog meerdere andere factoren.

Geboortegewicht is een goede indicatie voor baby’s gezondheid. Door een grote database te gebruiken met daarin gegevens van alle kinderen geboren in Florida van 1992 tot 2002,  konden de wetenschappers de relatie tussen geboortegewicht en de cognitieve ontwikkeling volgen van meer dan 1.3 miljoen kinderen en bijna 15.000 tweelingen van geboorte tot aan groep acht van de basisschool. ‘Het zal waardevol zijn om te leren of verbeteringen in het inkomen van families met zwangere vrouwen, verbeterde voeding en minder stress tijdens de zwangerschap, allemaal factoren geassocieerd met een hoger geboortegewicht, ook vertalen in betere cognitieve ontwikkelingen tijdens de kindertijd,’ zegt Figlio.




Referentie
1. D. Figlio, J. Guryan, K. Krzysztof and J. Roth. 2014. The Effects of Poor Neonatal Health on Children's Cognitive Development. American Economic Review, December 2014.


 

Reacties