High-tech Speelgoed Stagneert Mogelijk Baby’s Ontwikkeling

Het is misschien verleidelijk om het meest geavanceerde baby speeltje te kopen. Speelgoed met vaak oneindig veel mogelijkheden zoals lichtflitsen, geluiden en motorische functies lijken wellicht de beste optie voor je baby. Maar volgens een Amerikaanse studie kan het mogelijk baby’s verbale vaardigheden doen vertragen. De reden erachter is dat er minder interactie is tussen ouders en kinderen. Tijdens de studie kreeg het drukke speeltje zeker de aandacht van de baby, maar er ontstond nauwelijks interactie tussen ouder en kind.
 

Als kinderen spelen met een tablet of ieder ander high-tech speelgoed, dan spelen ze vaak alleen. En deze effecten kunnen een grote rol spelen in hun ontwikkeling. Kinderen hebben betekenisvolle interacties met volwassenen nodig om hun volledige sociale potentie waar te kunnen maken. ‘Onderzoeksresultaten beginnen te laten zien dat wanneer kinderen zichzelf isoleren door het gebruik van dergelijk speelgoed, ze niet in staat zijn om hun emoties goed te reguleren. En ze kunnen moeilijker omgaan met hun leeftijdsgenoten,’ zegt hoogleraar Bradford Wiles.

Daarnaast lijkt het er ook op dat wanneer kinderen een nieuw high-tech speeltje krijgen, ze niet de informatie opnemen die ze door het speelgoed krijgen voorgeschoteld. Mogelijk is dergelijk speelgoed dus vooral een dure manier om ontwikkelingstijd te verspillen. ‘We leren kinderen hoe ze een tablet moeten gebruiken, maar de informatie op de tablet nemen de kinderen helemaal niet op. Dus we denken dat we ze dingen als letters en nummers leren, maar in werkelijkheid leren we ze alleen hoe ze een touchscreen moeten gebruiken,’ zegt Wiles.

Lezen en puzzelen
Onderzoek heeft laten zien dat kinderen die boeken lezen met hun ouders veel betere verbale vaardigheden hebben dan kinderen die constant druk speelgoed krijgen voorgeschoteld. ‘Leren lezen is een activiteit die samen moet worden gedaan, zodat je iemand hebt die je helpt door het leerproces,’ geeft Wiles aan. Puzzels zijn een andere geweldige kans om samen met je kinderen bezig te zijn. Het kan eerst moeilijk voor een kind zijn om te leren puzzelen, maar het helpt kinderen en volwassenen om dingen over elkaar te leren.

Hij adviseert ouders om erbij stil te staan dat activiteiten waarbij positieve interactie plaatsvindt een kind het meeste lijkt te helpen om zijn verbale kwaliteiten te ontwikkelen. Daarom is het de basis interactie tussen ouders en kinderen waarvan ze het meeste groeien. Alleen omdat een duur stuk speelgoed qua marketing wordt neergezet om baby’s of peuters ‘slimmer’ te maken, betekent niet dat dit echt gaat gebeuren. ‘Alles wat je als ouder doet waarbij spelen centraal staat – creatief bezig zijn, fantasiespel – zorgt al voor de juiste ontwikkeling. Alle andere gemaakte high-tech producten, zijn alleen maar kunstmatig. Het zijn juist de simpele dingen waarvan we weten dat ze werken,’ concludeert Wiles.



Referentie
1. A.V. Sosa. Association of the Type of Toy Used During Play With the Quantity and Quality of Parent-Infant Communication. JAMA Pediatrics, 2016; 170 (2): 132 DOI: 10.1001/jamapediatrics.2015.3753.

Reacties